Inżynierowie z firmy KTM wzięli się ostro do roboty i zmodyfikowali modele Duke 690 i 690R. Na pierwszy rzut oka maszyna nie różnią się od swoich poprzedników, ale wyszkolone oko dostrzeże poczynione w wyglądzie zmiany. Jednak najwięcej modyfikacji doczekał się silnik, który dostał nową głowicę cylindrów, nowe systemu ssące i dolotowe. Lista nowości zawiera także nowe tłoki, pierścienie tłoków, korbowód, a także wał korbowy. Dzięki takim zmianom silnik może kręcić się o 1000 rpm szybciej.
KTM Duke 690 na 2016 rok będzie miał 73 KM i 55 Nm momentu obrotowego. Wersja "R" wyprodukuje 75 KM. KTM popracował także nad geometrią układu kierowniczego, aby zapewnić lepszą stabilność oraz umożliwić bardziej precyzyjne pokonywanie zakrętów.
Modele na 2016 rok będą w standardzie wyposażone w system ABS, a jako opcję będzie można wybrać pakiet bezpieczeństwa z systemem kontroli trakcji i możliwością przełączania trybów jazdy (Normal, Sport i Rain). Nowy Duke R będzie miał wydech Akrapovic, nowe zegary, a także zawieszenie WP i zaciski Brembo.