Honda CBR500R na 2016 rok jest gotowa do wejścia na rynek z serią kompleksowych ulepszeń: nową agresywną stylistyką, oświetleniem wykonanym w technologii LED, większym bakiem paliwa, regulowanymi widelcami przednimi oraz układem wydechowym o scentralizowanej masie, który przyczynia się do powstawania dźwięku o typowo sportowym niskim i wyraźnym charakterze.
Szybki, oszczędny, niedrogi i zabawny- model Honda CBR 500R będący w sprzedaży od 2013 roku – pomógł na nowo zdefiniować i nadać energii sportowej klasy średniej, dodał jej sportowego charakteru wnosząc przy tym DNA większych modeli CBR do linii modelowej motocykli dwucylindrowych. Dziesiątki młodych kierowców z całego świata rozwinęło swoje umiejętności wyścigowe właśnie na modelu CBR 500R podczas pierwszych dwóch sezonów zawodów Pucharu Europy Juniorów.
Nadający się dla kierowców chcących się przesiąść z modeli „125” (albo posiadających prawo jazdy kategorii A2) motocykl wnosi do każdej przejażdżki ekscytację charakterystyczną dla posiadaczy modeli sportowych. Ale to nie wszystko- dostarcza także rzeczywistego komfortu użytkowania w zestawieniu z niskimi kosztami eksploatacyjnymi . To wszystko sprawia, że jest to doskonały pojazd do przemieszczania się w życiu codziennym, ale także sprawia, że użytkownik może dzięki niemu świetnie się bawić w czasie wolnym i naprawdę odprężyć podczas weekendu.
Dzięki swojej kompaktowości znajdzie także uznanie w oczach doświadczonych kierowców zdecydowanych na zmianę motocykla na mniejszy, a jednocześnie nie chcących tracić nic z walorów jazdy na maszynie o większej pojemności. Model CBR 500R 16YM przeszedł prawdziwą ewolucję, która wyniosła go na poziom, z którego oferuje użytkownikom pojazdów z kategorii A2 maksimum sportowego charakteru oraz stylu zaczerpniętego rodem z topowych motocykli.
Charakterystyka modeluPodczas, kiedy silnik DOHC o pojemności 471 cm3 ( oferujący 35 kW i możliwość przejechania 29,4 km na 1 l. paliwa) oraz stalowa rama typu diament pozostały bez zmian, to reszta modelu CBR500R przeszła gruntowną modernizację obejmującą ostre linie krawędziowe poprowadzone od zaprojektowanego na nowo przodu motocykla aż do jego tyłu. Cała stylizacja jest płynnie skomponowana tak, aby stworzyć w pełni aerodynamiczny kształt gotowy czysto rzeźbić w powietrzu tor jazdy. Poczucie posiadania maszyny z klasy premium wzmacniają przednie oraz tylne reflektory wykonane w technologii LED. Model oferowany będzie także w nowej kolorystyce, która dodatkowo przysłuży się pozytywnemu odbiorowi wizualnemu maszyny.
Większy bak paliwa zwiększa zasięg motocykla a inne udoskonalenia - jak zmieniony korek wlewu paliwa, regulowana dźwignia hamulca , przeprojektowana kanapa oraz kluczyk zapłonu w stylistyce „ wave” podnoszą u użytkownika poczucie prestiżu i dumy z posiadanej maszyny.
Przejażdżka modelem CBR500R staje się jeszcze przyjemniejsza dzięki dodaniu opcji umożliwiającej regulację napięcia wstępnego sprężyny przedniego widelca, przeprojektowaniu skrzyni biegów w celu jeszcze płynniejszej zmiany biegów oraz zastosowaniu nowego krótkiego tłumika w układzie wydechowym, dzięki któremu z maszyny wydobywa się ostry dźwięk sportowego silnika godny motocykla reprezentującego gamę CBR.
Stylistyka, wyposażenie i kolorystykaModel CBR500R znalazł uznanie wśród użytkowników z uwagi na wygodne do poruszania się w ruchu miejskim rozmiary oraz iście sportowe osiągi na krętych i znajdujących się poza miastem drogach. Kolejny krok w ewolucji modelu stał się dla inżynierów Hondy pretekstem do połączenia zwartej formy z jednoczesnym dodaniem mu niepowtarzalnych i agresywnych linii. Nowa linia stylistyczna otrzymała prostą i oddającą jej charakter nazwę ”Agresive Speed Shape”.
Poprowadzone na nowo linie krawędziowe biegną pod kątem ostrym, poprzez całą długość motocykla, aż do agresywnie uniesionego tyłu maszyny. Nowe groźnie wyglądające podwójne reflektory wykonane w technologii LED są niewielkie, ale rzucają bardzo jasny snop światła – połączone z dwoma reflektorami pozycyjnymi - razem sprawiają jeszcze wyraźniejsze i bardziej sportowe wrażenie.
Istnieje wrażenie ciągłości pomiędzy linią stylistyczną z kanciastym konturem owiewek z dużymi szczelinami bocznymi - taki zabieg zmniejsza opory powietrza i przyczynia się do jeszcze większej aerodynamiki motocykla - oraz kształtem zbiornika. Każda linia koresponduje i pasuje do poprzedniej, a częściowo zaciemnione owiewki i osłony boczne podkreślają charakterystyczny wygląd całego motocykla.
Szczegółowe ulepszenia służące przede wszystkim kierowcy to: korek wlewu paliwa na zawiasach, dźwignia hamulca z regulacją w 5 poziomach, a także zwiększony komfort siedzenia na kanapie. Nowy kluczyk zapłonu typu „ wave” także daje wrażenie lepszego i wygodniejszego w użytkowaniu Przestrzeń na stopy pasażera i kierowcy została zredukowana. Podnóżki i zintegrowane poręcze dla pasażera zostały wykonane z odlewanego aluminium, co przesuwa akcenty stylistyczne w kierunku wysokiej klasy oraz jakości wykonania. Tylne siedzisko przykuwa wzrok swoimi niewielkimi rozmiarami. Wieńczy je jasny reflektor LED oraz designersko zaprojektowane stalowe uchwyty dla pasażera. Obszerny wyświetlacz posiada cyfrowy wskaźnik prędkości, obrotomierz graficzny oraz licznik przebiegu, podwójny licznik kilometrów, cyfrowy wskaźnik poziomu i zużycia paliwa. Inteligentny System Bezpieczeństwa Honda ( HISS) został wbudowany w stacyjkę, a pod siedzeniem znajduje się miejsce na przechowywanie blokady typu U-lock.
Model CBR 500R będzie dostępny w Polsce w 4 opcjach kolorystycznych:- Ross White and Millennium Red (Tricolour)
- Graphite Black/Candy Energy Orange
- Millennium Red
- Matt Gunpowder Black
Wszystkie opcje kolorystyczne obejmują naklejki na obręcze kół. Akcesoria Honda dla modelu CBR 500R obejmują podgrzewane manetki, przedni błotnik w stylistyce carbon-look, pokrowiec na kanapę, blokadę U-lock, sportowy pakiet tylny, tylny błotnik, tank pad i gniazdko ładowania AC.
SilnikDwucylindrowy, rzędowy, 8-zaworowy, chłodzony cieczą silnik CBR 500R oferuje doskonały balans pomiędzy wielkością a charakterystyką pracy cechującą się elastycznością. Trójkątny układ wału korbowego, oraz wału pośredniego jest bardzo podobny do czterocylindrowych silników Honda stosowanych w innych modelach CBR. Także wiele innych rozwiązań ze struktury silnika i technologii charakterystycznych dla modeli CBR 600RR i CBR 1000RR zastosowano w nowym modelu CBR 500R.
Średnica i skok tłoka to 67mm x 66.8mm, wał korbowy ma wykorbienia co 180 stopni i wałek wyrównoważąjcym za cylindrem blisko środka ciężkości motocykla. Przekładnia wstępna uzębienia wałka wyrównoważającego jest wyposażona w kasatory luzu międzyzębnego w celu wyciszenia jej pracy.
Wtrysk paliwa PGM-FI zapewnia doskonałą reakcję przepustnicy i szczytową moc 35 kW w przy 8500rpm,a także moment obrotowy 43Nm dostarczany przy 7000rpm.
Silnik jest elementem nośnym, który, domyka ramę od spodu poprzez 4 punkty mocujące. Zawory są sterowane poprzez dźwigienki zaworowe, natomiast luz zaworowy został wyregulowany poprzez płytki. Dzięki temu zachowano niską masę. Dla zachowania mniejszych oporów tarcia zastosowano rolkowe dźwigienki zaworowe. Cichy Łańcuch rozrządu typu SV został powleczony Vanadium, co redukuje opory tarcia i zwiększa odporność na zabrudzenia. Zawór ssący ma średnicę 26mm, a wydechowy ma średnicę 21,5mm.
Średnica cylindra jest identyczna jak w CBR 600RR . Kształt tłoków jest oparty na tych używanych w modelu CBR1000RR, aby zmniejszyć wydawany przez nie hałas na wysokich obrotach silnika. Tarcie zostało zmniejszone poprzez dodanie przetłoczeń na osłonie tłoka (wykończenie, które zwiększa powierzchnię wprowadzając przerwy, w których olej może wpłynąć i tym samym poprawić smarowanie).
Blok silnika jest odlewany w technologii odlewu odśrodkowego z cienkimi i wytrzymałymi ściankami . Średnica cylindra jest identyczna jak w modelu CBR600RR. Dzięki temu została zachowana kompaktowość i lekkość konstrukcji. Wewnętrzna konstrukcja silnika redukuje straty w wyniku pompowania, które mogą wynikać w skutek wykorbień co 180 stopni. Aby temu zapobiec wykorzystywano technologię z modelu CBR 1000RR. Redukcja oporów siły tarcia, większa i głębsza miska olejowa redukują przepływ oleju w chwilach ostrego skręcania lub gwałtownego hamowania. Jej pojemność wynosi 3,2l.
6-biegowa skrzynia biegów identyczna jak w bliźniaczych modelach RR, stosuje takie same ramiona przełożeń oraz mechanizm je łączący. W ramach ulepszeń na sezon 2016 cały mechanizm zmiany biegów został przeprojektowany, co dało efekt płynniejszej i łatwiejszej zmiany biegów.
Przepływ gazów od airboxu do wydechu jest tak prosty, jak to tylko możliwe, a zastosowana w airboxie płyta rozdziela przepływ powietrza do każdego cylindra. Nowy tłumik zaprojektowano tak aby posiadał dwie komory połączone za pomocą perforowanej rury łączącej. W ten sposób staje się on krótszy (przy jednoczesnej centralizacji masy) , 2 kilogramy lżejszy oraz dostarcza wyraźniejszego dźwięku wraz ze skokiem obrotów silnika.
RamaZastosowana w modelu CBR 500RR 35mm stalowa rama typu diament jest lekka i wytrzymała z dobrze dobranym stopniem sprężystości - w ten sposób kierowca doskonale wyczuwa zmiany terenu, po którym się aktualnie porusza. Kształt oraz położenie silnika oraz zbalansowana sztywność ramy skutecznie redukują wibracje.
Rozstaw osi wynosi 1410mm, kąt główki ramy 25.5° i wyprzedzenie 102mm dają poczucie lekkości i poręczności w prowadzeniu. Centralizacja masy z silnikiem położonym bardzo blisko punktu obrotu wahacza umożliwiają optymalny skręt, a także optymalne rozdystrybuowanie masy między przodem, a tyłem motocykla. Wszystko razem sprawia , że maszyna jest niezwykle stabilna. Masa własna pojazdu wynosi 192 kg.
Siedzisko zostało umieszczone nisko, na wysokości 785mm, co sprawia, ze CBR500RR prowadzi się niezwykle łatwo, a pozycja typowa dla kierowców sportowych ułatwia dosiadanie motocykla nawet bardzo wysokim kierowcom, dzięki stosunkowo wysoko ulokowanej kierownicy.
Wymiary motocykla to 2075mm x 740mm x 1145mm z prześwitem mierzącym 140mm. Bak paliwa pomieści 17,5 litrów benzyny (wzrost z poprzednich 15l) wliczając w to rezerwę. W zestawieniu z ekonomicznym silnikiem otrzymujemy imponujący zasięg na poziomie 420 km na jednym baku.
41mm przedni widelec teleskopowy ze 120mm skokiem dostarcza kierowcy poczucia kontroli nad motocyklem. Ulepszenia na sezon 2016 obejmują regulowane napięcie wstępne, a ramiona widelca zostały wykończone materiałem Blue Alumite. Zawieszenie tylne Pro-link posiada 9-stopniową regulację napięcia wstępnego i współpracuje ze stalowym wahaczem. Napęd jest przenoszony przez łańcuch 520.
Lekkie, 17- calowe koła wykonane z odlewanego aluminium posiadają ramiona w kształcie litery Y. Szerokość przedniego koła wynosi 3,5 cala z oponą o wymiarach 120/70-ZR17, natomiast tylne mierzy 4,5cala z oponą 160/60-ZR17. Z przodu znajduje się pojedyncza tarcza pływająca 320mm oraz 2-tłokowy zacisk hamulcowy. Z tyłu motocykl wyposażono w 240mm tarczę oraz zacisk hamulcowy z pojedynczym tłokiem. Motocykl posiada ABS w standardzie.
2015-11-17 - A. Miklewska
0
Komentarze do:
EICMA 2015: Honda CBR500R na 2016 rok