Honda CB500X z silnikiem o mocy 35KW, którym można jeździć już kategorią prawa jazdy A2 otrzymał zmienioną stylistykę, mocniej nawiązującą do stylu Adventure, lepszą ochronę przed wiatrem i wyższą szybę. Dodatkowo powiększono zbiornik paliwa, dodano lampy LED, regulację napięcia wstępnego sprężyny i regulowaną klamkę hamulca.
Ze swoimi doskonałymi osiągami, stylistyką Adventure, niewygórowaną ceną i niskimi kosztami eksploatacji dwucylindrowy, motocykl Honda CB 500X jest świetnym modelem do dla kierowców chcących rozpocząć swoją przygodę z jednośladami. Wyprostowana pozycja kierowcy oraz zawieszenie świetnie nadające się do długich podróży sprawiają, ze przygoda może rozpocząć się wraz z każdą przejażdżką. Motocykl doskonale sprawdzi się w ciągu tygodnia do przemieszczania się w ruchu miejskim, jak i w weekend, kiedy możemy pozwolić sobie na prawdziwą wyprawę w nieznane.
Ponadto, jego żywotny i elastyczny silnik z architekturą zapożyczoną z modeli CBR600RR i CBR1000RR zyskał aprobatę nie tylko kierowców, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z maszynami z kategorii A2, ale także doświadczonych motocyklistów, którzy szukają radości z jazdy w połączeniu z praktycznością i ekonomicznością motocykla, na którym pojadą dosłownie wszędzie.
Na sezon 2015 model CB 500X przeszedł prawdziwą ewolucję. Ma w sobie jeszcze więcej z crossover’a, zwiększono także jego funkcjonalność, aby użytkownikowi mógł zaoferować poczucie posiadania maszyny uniwersalnej, odzwierciedlającej ducha Adventure a wszystko to w przystępnej cenie.
Charakterystyka modeluPodczas kiedy silnik DOHC o pojemności 471cm3 produkujący 35kW mocy i dający możliwość przejechania 29,4 km na 1l benzyny oraz diamentowa rama belkowa pozostały bez zmiany, odświeżono natomiast wygląd CB500X na sezon 2016 poprzez dodanie znacznie większej szyby oraz reflektorów tylnych i przednich wykonanych w technologii LED, które nadają całości wyglądu charakterystycznego dla pojazdów z kategorii Premium.
Nieco większy bak paliwa zwiększa zasięg pojazdu, a zmiany małych szczegółów takich jak korek baku na zawiasach, regulowana dźwignia hamulca, przeprojektowana kanapa i kluczyk w stylistyce „wave” – to wszystko uprzyjemnia użytkowanie tego modelu. Właściwości jezdne zostały poprawione poprzez dodanie regulacji napięcia wstępnego sprężyny w przednim zawieszeniu, lepszego tłumienia amortyzatora tylnego oraz przeprojektowanie bębna sterującego zmianą biegów dla jeszcze płynniejszych przełożeń.
Stylizacja i osprzętForma motocykla CB500X w swoich założeniach idealnie łączy kompaktowy charakter z łatwym w manewrowaniu rozmiarem oraz wręcz zachęca do pokonywania sporych odległości w komfortowych warunkach. W ramach kolejnego kroku, inżynierowie Hondy zdecydowali się postawić na zwiększanie poczucia, że na tej maszynie możemy podróżować w duchu koncepcji „ Feel the Adventure”.
Nowy przedni reflektor wykonany w technologii LED posiada niewielkie rozmiary, ale nie ujmuje to nic z jego mocy. W kombinacji z podwójnymi światłami pozycyjnymi oraz srebrnym wykończeniem aż do krawędzi szyby , sprawia , że CB500X jest jeszcze bardziej podobny do większych maszyn z rodziny X- takich jak: NC 750X, VFR 800X Crossrunner, i VFR 1200X Crosstourer. Dwuczęściowe obudowy boczne uwspólniają projektową koncepcję przodu oraz tyłu pojazdu, które posiadają podobne malowanie. Czarna pokrywa silnika podkreśla zaś nowy design motocykla.
Powiększona w porównaniu do poprzedniego modelu o 100mm , przeprojektowana szyba daje jeszcze lepszą ochronę przed wiatrem i nieprzyjaznymi warunkami na drodze, szczególnie dla górnych partii ciała kierowcy. Tworzy również kanał centralny dla wyrównania ciśnienia oraz zmniejszenia drgań powietrza wokół kasku kierowcy. Szyba posiada regulacja wysokości w dwóch poziomach w celu optymalnego jej dostosowania zgodnie z preferencjami użytkownika.
Pojemność baku paliwa wzrosła do 17,5l zwiększając tym samym zasięg motocykla do 500km. Szczegółowe ulepszenia mające szczególne znacznie dla kierowcy to: korek baku na zawiasach i 5-stopniowa regulowana dźwignia hamulca,. Kluczyk typu „wave” także stał się subtelniejszy i przyjemniejszy w użytkowaniu. Tylna część motocykla kończy się lampami wykonanymi w technologii LED.
Obszerny wyświetlacz posiada cyfrowy wskaźniki prędkości, cyfrowy obrotomierz (słupkowy), licznik przebiegu, podwójny licznik kilometrów, zegar, cyfrowy wskaźnik poziomu paliwa i jego zużycia. HISS (Inteligentny System Bezpieczeństwa Honda) jest wbudowany w stacyjkę. Pod siedzeniem wygospodarowano przestrzeń, w której może być przechowywana blokada U-lock. Pojazd posiada także płytę chroniącą spód silnika i układ wydechowy na nierównych i kamienistych nawierzchniach.
CB 500X będzie dostępny w Polsce w 4 opcjach kolorystycznych:- Asteroid Black
- Millenium Red
- Pearl Horizon White
- Matt Fresco Brown
Do tego modelu dostępne są oryginalne akcesoria marki Honda: podgrzewane manetki, 35l top box oraz torba wewnętrzna, tylny bagażnik i kufry, ochraniacze na dłonie, lampy przeciwmgłowe, U-lock, oraz gniazdo ładowania AC.
SilnikDwu cylindrowy rzędowy, 8-zaworowy, chłodzony cieczą, silnik DOHC oferuje użytkownikowi nie tylko swoje kompaktowe rozmiary, ale także elastyczną produkcję mocy. Trójkątna proporcja wału korbowego, wału głównego oraz wału wyrównoważającego jest bardzo podobna jak ta zastosowana w 4-cylidndrowych silnikach RR marki Honda. Wiele z wewnętrznej struktury silnika tego modelu zostało zapożyczone z modeli CBR 600RR oraz CBR 1000RR.
Średnica i skok tłoka wynoszą 67mm x 66,8mm z kołkami wału korbowego rozłożonymi co 180 stopni, i wałkiem wyrównoważącym znajdującym się za cylindrami, blisko środka ciężkości motocykla. Wałek wyrównoważający jest specjalnie zaprojektowany do współpracy z wałem korbowym a jego stosunkowo niewielka masa pozwala się kręcić silnikowi swobodnie redukując przy tym nadmierne luzy.
Wtrysk paliwa PGM- FI zapewnia doskonałą reakcje przepustnicy. Przepływ gazów z air boxu do wydechu jest tak prosty jak to tylko możliwe, a płyta w airboxie rozdziela przepływ powietrza do każdego cylindra osobno, co poprawia wydajność spalania. Maksymalna moc wynosi 35 kW przy 8500 rpm z momentem obrotowych dostarczanym przy 7000 rpm.
Silnik działa jako integralna część całego zawieszenia wzmacniając sztywność ramy poprzez 4 zaczepy ramy na głowicy cylindra. Wewnętrznie głowica cylindra wykorzystuje dźwigienki zaworowe. Regulacja luzów zaworowych ma bardzo lekka konstrukcję co pozwala na zmniejszenie napięcia sprężyn i redukuje drgania. Cichy łańcuch rozrządu (typu SV) posiada styki, które na powierzchni powleczone są Vanadium, co zwiększa ochronę przed pyłem i zabrudzeniami. Średnica zaworu wlotowego wynosi 26mm, natomiast średnica zaworu wydechowego jest równa 21,5mm.
Średnica cylindra wynosi 67mm i jest identyczna jak w modelu CBR600RR. Kształt tłoka jest podobny do zastosowanego w modelu CBR1000RR, aby zredukować hałasy powstające przy wysokich zakresach obrotów silnika. Tarcie zostało zmniejszone przez dodanie przetłoczeń na osłonie tłoka (wykończenie, które zwiększa powierzchnię i wprowadza przerwy, w trakcie których wpływa olej dla lepszego smarowania).
Skrzynia korbowa wykorzystuje odśrodkowo odlewane cienkościenne tulejki , a podobna średnica cylindra jak w modelu CBR 600RR sprawia, że są tak kompaktowe i lekkie jak to tylko możliwe. Ich struktura wewnętrzna redukuje straty „pompowania”, które powstają w wyniku zapłonu co 180 stopni. Zastosowanie podobnej jak w modelu CBR1000RR struktury wewnętrznej sprawia, że pompa oleju poprawia wydajność napowietrzania zmniejszając jednocześnie tarcie. Głęboka miska olejowa redukuje przepływy oleju podczas ostrych zakrętów i hamowania. Jej pojemność wynosi 3,2l.
6-biegowa skrzynia biegów jest identyczna jak w siostrzanych modelach RR i wykorzystuje taką samą strukturę sprzęgła oraz mechanizmy łączenia. W ramach ulepszeń na sezon 2016 cały mechanizm zmiany biegów został przeprojektowany, co dało efekt płynniejszej i łatwiejszej zmiany biegów.
ZawieszenieRama typu diament o średnicy 35mm zastosowana w modelu CB500X jest lekka i mocna z dostrojonym stopniem wydajności, co dostarcza kierowcy wielu informacji zwrotnych dotyczących zmiany nawierzchni, po której akurat się przemieszcza. Kształt i pozycja silnika, a także zbalansowany stopień sztywności ramy redukują wibracje.
Rozstaw osi wynosi 1420mm. Kat pochylenia główki ramy oraz wyprzedzenie są równe 26,5 stopnia / 108mm. Razem dają poczucie zwinności oraz uczucie łatwego prowadzenia maszyny. Centralizacja masy wraz z silnikiem umieszczonym bardzo blisko punktu obrotu wahacza sprawiają, że motocykl jest łatwo skrętny, a optymalne rozdystrybuowanie masy pomiędzy przodem/tyłem motocykla zapewnia mu stabilność Masa własna wynosi 196 kg.
Wysokość kanapy wynosi 810mm, co sprawia, że model CB500X jest bardzo łatwy w prowadzeniu i niezależnie od wzrostu, każdy kierowca będzie w stanie wygodnie na nim usiąść - także dzięki dość wysoko zamocowanej kierownicy. Wymiary motocykla to: 2095mm x 830mm x 1360mm z prześwitem wynoszącym 170mm.
Na sezon 2016 , 41m teleskopowy widelec przedni (wyposażony w 140mm skok) uzyskał regulację napięcia wstępnego sprężyny oraz amortyzator tylny Pro-Link z 5- stopniową regulacją, a także zmieniono poziomy tłumienia - wszystko to zapewnia elastyczność oraz możliwość dostosowania w zależności od obciążenia.
Lekkie 17- calowe aluminiowe obręcze kół posiadają felgi wyposażone w ramiona w kształcie litery Y. Szerokość przedniego koła wynosi 3,5 cala, tylnego zaś 4,5 . Opony zastosowane w tym modelu to odpowiednio 120/70 ZR17 z przodu oraz 160/60 ZR17 z tyłu. Hamulec przedni wyposażony jest w 320mm tarczę pływającą oraz dwutłokowy zacisk, tylny w 240mm tarczę oraz zacisk 1-tlokowy. ABS oferowany jest w standardzie.
2015-11-17 - A. Miklewska
0
Komentarze do:
EICMA 2015: Honda CB500X na 2016 rok